Viestintä on sanoja - markkinointi on tekoja
Markkinointiviestintä on arvolupauksia, joissa napakka teksti on aina enemmän kuin löysä läjä aakkosia. Mutta itse markkinointi on käytännön tekoja arjessa, joilla niitä arvolupauksia lunastetaan.
Sijainti, sijainti ja sijainti. Sekä asunnon, että kunnan tärkein ominaisuus. Suomessa on yli 300 kuntaa, joilla on omasta mielestään hyvä sijainti. Miksi Hausjärven hyvä sijainti olisi parempi kuin Riihimäen, Lopen tai Janakkalan hyvä sijainti. Hyväkään sijainti ei välttämättä ole riittävän erottava kilpailuetu. Sellaisiahan markkinoinnin perustaksi yleensä haetaan. Vaikka yhtä hyvää sijaintia markkinoi moni muukin kunta, on se silti meidän valttimme Hausjärvelläkin, mutta paljon muutakin sen lisäksi tarvitaan.
Jokainen asiointitilanne on kosketuspiste kunnan palveluihin. Se voi olla vierailu kunnan kotisivuilla, soitto kunnanvirastolle, käynti koulussa, lenkki pururadalla tai ajelu kunnan kadulla. Palvelukokemus on sujuva vain, jos jokainen erilainen kosketuspiste kuntaan tuntuu toimivalta ja sopivalta. Markkinointi ei voi olla päälle liimattuja väitteitä, joita ei teoilla pystyttäisi lunastamaan, eikä väitteitä, jotka eivät vastaisi todellista palvelukokemusta.
Jokainen kuntalainenkin tekee osaltaan kuntamarkkinointia, vaikkei sitä tiedostaisi. Miten puhumme itse kotikunnastamme, kehummeko ylpeänä vai moitimmeko enemmän? Ja puhummeko edes Hausjärvestä, vai enemmän omasta kylästä/taajamasta? Kaikki tämä on viestintää, joka kertoo muualla asuvalle kunnastamme jotain. Jokainen voi vaikuttaa siihen, millaisen viestin omasta kunnasta annamme. Monella kuntaan muuttajalla on jokin sidos kuntaan ennestään, vähintään joku tuttu, jolta on kunnasta kuullut. Ja moni asunnon etsijä hakee kiinnostavasta asuinalueesta tietoa verkosta sekä keskusteluja somesta. Käydäänkö Hausjärven some-ryhmissä sellaista keskustelua, joka houkuttaisi juuri tänne muuttamaan?
Hausjärvi koostuu useista kylistä ja ihmisten identiteettikin voi perustua enemmän omaan kylään kuin hausjärveläisyyteen. Ennen identiteetti rakentui eniten asuinpaikan, työn ja koulutuksen ympärille. Nykyään arvot, kiinnostukset ja harrastukset määrittävät yhä useamman identiteettiä näiden lisäksi. Yhteenkuuluvuutta saatetaan tuntea harrastuspiireihin enemmän kuin omaan naapurustoon. Tämänkin voisi kääntää positiiviseksi. Jos oma identiteettisi pohjautuu tiettyyn harrastukseen, mitä kerrot harrastuspiireissä asuinpaikastasi ja harrastusmahdollisuuksista siellä?
Kunnan markkinointi on paljon muutakin kuin kivoja kuvia kunnan sivuilla ja esitteissä. Viestinnän sisältöä ja ulkoasua voi aina hioa näkyvämmäksi ja pyrkiä kohti suurempaa huomiota. Mutta viestinnän pohjana pitää olla aitoja asioita, mitä oikeasti olemme ja teemme. Todellinen markkinointi on niitä tekoja, joita kunnassa tapahtuu. Myös tekoja, joita jokainen meistä tekee toisilleen. Siitähän yhteisöt, kunnat ja kylätkin muodostuvat, ihmisistä toisten ihmisten kanssa. Yhteisöllisyys ja yhteishenki näkyvät ulospäin, mutta niiden puuttuminen näkyy vieläkin enemmän. Tärkeimmät markkinointiteot eivät ehkä olekaan julkaistuja mainoksia, vaan viestejä, tekoja ja tapahtumia, joita arjessa jatkuvasti tapahtuu.
